سپرده گذار

سپرده گذار مکانی است برای جدیدترین اخبار بانکی (تسهیلات بانکی،سود سپرده ها،انواع سپرده سرمایه گذاری، قرعه‌کشی بانک ها)

سپرده گذار

سپرده گذار مکانی است برای جدیدترین اخبار بانکی (تسهیلات بانکی،سود سپرده ها،انواع سپرده سرمایه گذاری، قرعه‌کشی بانک ها)

سپرده گذار
فعالیت وبلاگ سپرده گذار در زمینه جدیدترین اخبار بانکی اعم از انواع سپرده های بانکی،تسهیلات ویژه بانک ها،سود سپرده گذاری و نرخ سود تسهیلات، قرعه کشی حساب های قرض الحسنه، طرح های ویژه بانک ها به همراه مقاله های مفید در زمینه کسب و کار و موفقیت مالی و اجتماعی می باشد .
بایگانی

پحقوق  بدون رفع سوء اثر چک برگشتی، دسته‌چک جدید بگیرید و حساب‌جاری بازکنید. 

با توجه به اصلاح صورت گرفته در قوانین و ضوابط مربوط به‌حساب‌جاری و دسته‌چک، شرایط جدیدی به وجود آمده تا حتی در صورت داشتن چک برگشتی رفع سوء اثر نشده هم بتوانید دسته‌چک جدید بگیرید و یا افتتاح حساب کنید.
 اگر تاکنون چک برگشتی داشتید این مطلب می‌تواند به بسیاری از سؤالات شما پاسخ دهد.

شرایط جدید افتتاح حساب‌جاری دارای چک برگشتی:

طبق قوانین و مقررات بانکی اگر شما سابقه چک برگشتی و یا بدهی غیر جاری داشتید، مجاز به افتتاح حساب‌جاری نبودید. اما با اصلاحیه‌ای که شورای پول و اعتبار انجام داد، این ممنوعیت برداشته شد.
با توجه به اصلاحیه صورت گرفته ازاین‌پس اشخاص حقیقی و حقوقی که فاقد شرایط اخذ دسته‌چک یا بدهی غیر جاری هستند، می‌توانند نسبت به افتتاح حساب‌جاری اقدام کنند. البته این شرایط تنها برای حساب‌جاری بدون دسته‌چک است و اشخاص برای دریافت دسته‌چک باید مفاد مربوط به آن را رعایت کنند.

خط قرمز چک بی‌محل و کیفرخواست:

در اصلاحیه صورت گرفته ضوابط افتتاح حساب‌جاری، ماده 21 قانون صدور چک همچنان پابرجاست و افرادی که بیش از یک‌بار چک بی‌محل صادر کرده‌اند و تعقیب آن‌ها منتهی به صدور کیفرخواست شده است، همچنان از افتتاح حساب‌جاری محروم هستند.
طبق قوانین، بانک‌ها باید نسبت به بستن حساب‌های جاری این افراد را اقدام و تا 3 سال نیز حسابی برای آن‌ها باز نکنند.

شرایط افتتاح حساب‌جاری افراد حقیقی دارای چک برگشتی:

طبق اصلاح صورت گرفته در ضوابط افتتاح حساب‌جاری، کلیه اشخاص حقیقی بالای 18 سال که ماده 21 قانون چک شامل حال آن‌ها نمی‌شود، می‌توانند به نام خود حساب‌جاری باز کنند.
در خصوص اشخاص حقوقی نیز شرایط مثل اشخاص حقیقی است و قوانین مشابهی اعمال خواهد شد. بنابراین هرکدام از اعضای هیئت‌مدیره یا مدیرعامل که دارای شرایط تعریف‌شده برای اشخاص حقیقی باشند، می‌توانند نسبت به افتتاح حساب‌جاری اقدام کنند.

تسهیل شرایط صدور دسته‌چک جدید:

در خصوص شرایط صدور دسته‌چک همچنان قوانین قبلی پابرجاست و اشخاصی که سابقه چک برگشتی رفع سوء اثر نشده، بدهی غیر جاری یا سوخت شده هستند یا جزو مشمولان ماده 7 قانون صدور چک محسوب می‌شوند، همچنان از دریافت دسته‌چک جدید محروم هستند.
اما در اصلاحیه صورت گرفته جدید از سوی شورای پول و اعتبار، شرایط جدیدی را به وجود آورده تا آن دسته از مشتریانی که خارج از اراده و کنترل خود و به دلیل شرایط بیرونی دارای چک برگشتی رفع سوء اثر نشده هستند، امکان دریافت دسته‌چک جدید را داشته باشند.
صدور دسته‌چک جدید برای این اشخاص حداکثر یک‌بار و با تأیید هیئت‌مدیره بانک صورت خواهد گرفت.

شرایط دریافت دسته‌چک جدید بدون نیاز به رفع سوء اثر:

صدور دسته‌چک جدید برای اشخاصی که خارج از اراده و کنترل خود و به دلیل شرایط بیرونی دارای چک برگشتی رفع سوء اثر نشده هستند که بیشتر معطوف به بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای تولیدی می‌شود، دارای چهار شرط اصلی و اساسی است.
 ارائه اظهارنامه مالیاتی ثبت‌شده نزد مرجع مالیاتی ارائه لیست واریز حق بیمه ثبت‌شده در سازمان تأمین اجتماعی صدور دسته‌چک موجب تسهیل در تداوم فعالیت و پیشگیری از تعطیلی واحد اقتصادی شود صدور دسته‌چک موجب حفظ اشتغال و جلوگیری از تعدیل نیروی انسانی شاغل در واحد اقتصادی شود مراحل دریافت دسته‌چک جدید بدون نیاز به رفع سوء اثر متقاضی دریافت دسته‌چک جدید که دارای چک برگشتی رفع سوء اثر نشده است، در صورت داشتن شرایط ذکرشده، باید درخواست خود را همراه با مصوبه هیئت‌مدیره و مستندات توجیهی که به امضای مدیرعامل بانک رسیده است را برای بانک مرکزی ارسال کند.
بانک مرکزی نیز بعد از بررسی شرایط مشتری، نسبت به تمهید شرایط لازم برای اعطای دسته‌چک به مشتری اقدام خواهد کرد.
صدور دسته‌چک جدید برای مشتریانی که حساب‌جاری‌شان به دلایل قانونی یا با تصمیم مرجع قضایی مسدود شده باشد، همچنان ممنوع است.
تشدید سخت‌گیری برای مشتریان بدحساب طبق ضوابط قبلی بانکی اگر مشتری ظرف مدت 10 روز کاری پس از برگشت خوردن چک، کسری موجودی حساب‌جاری خود را تأمین می‌کرد و یا لاشه چک یا رضایت‌نامه محضری از ذی‌نفع چک را به بانک ارائه می‌کرد، سابقه‌ای از چک برگشتی او در بانک مربوطه یا بانک مرکزی ثبت نمی‌شد.
 اما بر اساس دستورالعمل جدید، بانک موظف است بلافاصله پس از صدور گواهی‌نامه عدم پرداخت، اطلاعات مربوط به گواهی‌نامه مزبور را به سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی ارسال کند تا سامانه‌های بانک مرکزی بلافاصله پس از برگشت خوردن چک در جریان قرار بگیرند.

فرصت 10 روزه برای رفع سوء اثر چک برگشتی:

 طبق ضوابط جدید، مشتری که دارای چک برگشتی است 10 روز فرصت دارد تا از چک برگشتی خود رفع سوء اثر کند.
درصورتی‌که مشتری از مهلت داده‌شده 10 روزه برای رفع سوء اثر، چک برگشتی خود استفاده نکند، بانک مرکزی موظف است اطلاعات مربوط به گواهی‌نامه عدم پرداخت را از طریق سامانه‌های مربوط، در دسترس بانک‌ها، مؤسسات اعتباری غیر بانکی و عموم مردم قرار بدهد.

منبع:وبسایت رده.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">