سپرده گذار

سپرده گذار مکانی است برای جدیدترین اخبار بانکی (تسهیلات بانکی،سود سپرده ها،انواع سپرده سرمایه گذاری، قرعه‌کشی بانک ها)

سپرده گذار

سپرده گذار مکانی است برای جدیدترین اخبار بانکی (تسهیلات بانکی،سود سپرده ها،انواع سپرده سرمایه گذاری، قرعه‌کشی بانک ها)

سپرده گذار
فعالیت وبلاگ سپرده گذار در زمینه جدیدترین اخبار بانکی اعم از انواع سپرده های بانکی،تسهیلات ویژه بانک ها،سود سپرده گذاری و نرخ سود تسهیلات، قرعه کشی حساب های قرض الحسنه، طرح های ویژه بانک ها به همراه مقاله های مفید در زمینه کسب و کار و موفقیت مالی و اجتماعی می باشد .
بایگانی
يكشنبه, ۱۶ خرداد ۱۴۰۰، ۰۲:۳۰ ب.ظ

آشنایی با تجهیزات پزشکی عمومی

آشنایی با تجهیزات پزشکی عمومی

آشنایی با تجهیزات پزشکی برای عموم افراد نیاز است. این موضوع که گاهی همه نیاز دارند برای بچه هایمان یا افراد خانواده ی مان را به کلینیک و بیمارستان ها ببریم و از آن ها مراقبت کنیم ، ضرورت ایجاد می کند. هدف این مقاله آشنایی با تجهیزات پزشکی عمومی است که همه نیاز است بدانند:

دستگاه فشارسنج:

نیروی فشاری وارده به دیواره سرخرگها ( با ورود خون بداخل سرخرگها در اثر پمپاژ قلب )، فشارخون نامیده میشود. به عبارتی دیگر فشار خون یعنی فشاری که خون در هر انقباض عضله قلب به دیواره سرخرگها وارد می‌کند.

فشار خون دارای یک میزان ماکزیموم (فشار خون سیستولی) و یک میزان مینیموم (فشار خون دیاستولی)می‌باشد. در هنگام تعیین و گزارش فشار خون هر دو میزان باید ذکر شود. این میزانها بیشتر بر حسب میلیمتر جیوه (در عوام سانتیمتر جیوه) گزارش می‌شود. گزارش فشار خون بصورت عدد کسری است که صورت آن فشار خون سیستولی یا ماکزیمم و مخرج آن فشار خون دیاستولی یا مینیمم می‌باشد. مثل ۸۰/۱۲۰

 

سنجش فشار خون در منزل، یکی از مهم ترین اصولی است که به کمک یک دستگاه سنجش فشار خون امکان پذیر است.

سنجش فشار خون برای تشخیص های پزشکی، درمان و پیشگیری بیماری ها حائز اهمیت است. لازم است نواسانات فشار خون و میزان خیلی پایین یا بالای آن در افراد دارای بیماری های مرتبط با فشار خون مدام کنترل شود. برای این منظور می توان از انواع دستگاه فشار خون کمک گرفته و این فاکتور مهم در سلامتی را اندازه گیری کرد.

 

دماسنج طبی چیست ؟

به طور کلی دماسنج وسیله است که دما را در واحد های مختلف دما را اندازه گیری می نماید. رایج ترین نوع دماسنج هایی که امروز بسیار از آن استفاده می شود می توان به دماسنج های دیجیتالی، الکلی و جیوه ای اشاره نمود.

 

انواع دماسنج پزشکی طبی

دماسنج نوار پلاستیکی

دماسنج نوار پلاستیکی که به نام های دیگری مانند دماسنج کریستال مایع و نوار دما نیز شناخته می شود، نوعی دماسنج است که از بلور های مایع حساس به حرارت در یک نوار پلاستیکی ساخته شده است. روش اندازه گیری این دماسنج نواری به این صورت است که دماسنج را بر روی پیشانی فرد به مدت 1 دقیقه نگه داشته می شود. تغییر رنگ ایجاد شده در هر یک از خط های دماسنج نوار پلاستیکی نشانه دمای بدن فرد است. کار با این دماسنج بسیار آسان است اما به دلیل ضریب خطای زیاد، امروزه استفاده زیادی از آن نمی شود.

 

دماسنج جیوه ای طبی

دماسنج جیوه ای اولین بار توسط فیزیکدان دانیل گابریل فارنهایت در آمستردام اختراع شد. کاربرد جیوه و مقیاس فارنهایت برای دماسنج های مایع شیشه ای عصر جدیدی از دماسنج های با دقت را آغاز کرده است که تا به امروز یکی از دقیق ترین دماسنج های مورد استفاده است.

 

برای استفاده از دماسنج جیوه ای ابتدا باید از سالم بودن آن اطمینان پیدا کرده زیرا جیوه خارج شده از دماسنج به شدت خطرناک می باشد. سپس سری دماسنج را ضدعفونی کرده و با تکان دادن آن رو به سمت پایین، جیوه داخل شیشه را به دمای 35.3 می رسانیم. در این حالت دماسنج قابل استفاده بوده و باید آن را حدود 3 دقیقه زیر زبان و یا زیر بغل فرد قرار

دهیم.

 

تامین تجهیزات بیمارستانی :  پاوان طب 

 

دماسنج دیجیتال گوش

با پیشرفت تکنولوژی نسل جدیدی از دماسنج های دیجیتال طبی وارد بازار شده اند که در مقایسه با دماسنج های قدیمی بسیار دقیق تر و سریع تر بوده و همچنین کار با آن ها بسیار ساده می باشد. دماسنج دیجیتال گوش نیز نوعی از این دماسنج ها است که با استفاده از اشعه مادون قرمز از طریق مجرای گوش دمای بدن را به صورت دیجیتال بر روی صفحه نشان می دهد. هنگام کار با دماسنج دیجیتال گوش باید سری آن را ضدعفونی نمود و آن را داخل مجرای گوش به نحوی قرار داد تا فشار زیادی به گوش وارد نشود.

 

تب سنج امسیگ چیست؟

نوعی دیگر از دماسنج های دیجیتالی، دماسنج امسیگ است. این نوع دماسنج به دلیل کاربرد آسان و ضرب دقت بالایی که دارد بیشتر برای مصارف خانگی و پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. سری دماسنج امسیگ قاقد جیوه بوده به همین دلیل نسبت به دماسنج های جیوه ای و الکلی از ایمنی بالایی برخوردار می باشد. همچنین سری این دماسنج ضد آب با قابلیت ضدعفونی کردن می باشد. دماسنج امسیگ انواع مختلفی دارد که برخی از آن ها دارای بوق هشدار در دماهای خطرناک برای بدن اسان و برخی دیگر قابلیت تعویض رنگ صفحه نمایش LCD در بازه دمایی مختلف را دارند.

 

دماسنج مادون قرمز پزشکی

دماسنج مادون قرمز همانند دماسنج دیجیتال گوش می باشد با این تفاوت که هنگام استفاده از دماسنج مادون قرمز کافی است دماسنج پزشکی را از فاصله 5 سانتی متری مقابل پیشانی فرد گرفت. به همین دلیل نسبت به سایر دماسنج های موچود در بازار بسیار ایمن تر می باشد. این دماسنج ها ضریب دقت 0.1 داشته و قابلیت اندازه گیری دما از 34 تا 42.9 را دارد. نوعی از دماسنج مادون قرمز که در شرکت تمادکالا نیز موجود است، تب سنج مادون قرمز مدل TG8818N می باشد. این تب سنج دارای گواهی نامه های تایید کالا از سازمان FDA آمریکا و CE اروپا بوده و دارای گواهی کالیبراسیون می باشد. یکی از ویژگی های کارآمد این تب سنج نغییر رنگ صفحه نمایشگر آن در بازه دمایی مختلف است.

 

گوشی پزشکی چیست؟

در چند قرن اخیر، یکی از پرکاربردترین تجهیزات پزشکی که به پزشکان در تشخیص بیماری های قلبی و ریوی کمک فراوانی کرده است، گوشی پزشکی می‌باشد.
گوشی پزشکی یا استتوسکوپ دستگاهی است که برای تشخیص صداهای داخلی بدن به کار می رود. معمولا صدای قلب، ریه، روده ها و جریان خونی شریانی و وریدی به وسیله گوشی پزشکی شنیده می‌شوند و سپس پزشکان براساس آن‌ها به تشخیص و بررسی بیماری می‌پردازند.

ausculate (گوش دادن) عملی است که توسط این گوشی های ضربان سنج انجام می‌شود.

 

استتوسکوپ (stethoscope) نام دیگر گوشی پزشکی به زبان لاتین است که از دو کلمه (steth(o به معنای سینه و scope به معنای نمایش دادن تشکیل شده است و به طور کلی وسیله ای برای سمع می‌باشد.

 

انواع گوشی های پزشکی

با آنکه تصور می شود گوشی های پزشکی همگی یک کار مشترک انجام می‌دهند، اما انواع مختلفی دارند که کاربر می‌تواند متناسب با نوع استفاده و نیاز و همچین سطح تخصص خود، یکی از این انواع را انتخاب کند. حیطه کاربری این گوشی های طبی گسترده است اما این نکته را در نظر داشته باشید که اغلب از این ابزار پرکاربرد و متداول به عنوان یک ابزار عمومی برای غربال گری و یا تشخیص اولیه استفاده می کنند.انتخاب درست این گوشی ها بسته به نوع کاربردی که دارند، حایز اهمیت است.

در این مقاله سعی داریم تا بیشتر درباره انواع گوشی های طبی بدانیم. پیش از شروع این مطلب را یادآور شویم که در حالت کلی، گوشی های پزشکی یا یک سر هستند یا دو سر که در مدل یک سر فقط یک طرف گوشی ویژگی گرفتن صدا دارد (اغلب برای کارهای تخصصی و با کیفیت بالاتر استفاده می شود) و در دو سر، هر دو سمت آن قابل استفاده است (دو حالت صدای مختلف بر اساس زیر یا بم بودن را میگیرد ولی ممکن است کیفیت تک سر را نداشته باشد).

اما گوشی های پزشکی در 3 دسته تقسیم می شوند که شامل گوشی پزشکی آکوستیک، گوشی پزشکی دیجیتال (الکترونیک) و گوشی پزشکی جنین (نوزاد) می‌شود.

 

چراغ قوه پزشکی

چراغ های پزشکی شامل تجهیزاتی است که از آن ها برای معاینه بیمار استفاده می شوند. محصولات این دسته عبارت اند از: چراغ مدادی، چراغ دیواری، چراغ معاینه، چراغ پیشانی و … که در این بخش از برند های برتر دنیا از جمله: Riester , Welch Allyn , Heine , MDF , LUXAMED معرفی شده اند. از چراغ های پزشکی برای معاینات و عملیات پزشکی استفاده میشود؛ به خصوص در متمرکز کردن نور بر روی ناحیه مورد نظر در معاینات پوستی و تجزیه و تحلیل دقیق بافت ها مورد استفاده قرار میگیرند. این چراغ ها در مدل های مختلف، دارای نورهای هالوژن، LED و نور سرد میباشند. لامپ های هالوژن نور زیاد و ایده آلی را تولید میکنند اما مصرف بالایی داشته و به مرور زمان نور آنها کم میشود. اما لامپ های LED بسیار کم مصرف بوده و رنگ ها را با قدرت بالاتری تفکیک میکنند. لامپ های سرد نیز در معاینه های طولانی از گرم شدن محل معاینه جلوگیری میکنند.

 

آبسلانگ چیست ؟

آبسلانگ ابزاری است که به منظور معاینه حلق و تشخیص انواع بیماری های حلق مورد استفاده قرار می گیرد.

مزیت اصلی این ابزار از بالا آمدن زبان جلوگیری کند. ابسلانگ هم به صورت پلاستیکی، چوبی و فلزی عرضه می گردد، با این تفاوت که ابسلانگ های فلزی قابلیت ضد عفونی دارد در حالیکه ابسلانگ های چوبی و پلاستیکی به صورت یکبار مصرف قابل استفاده اند.

نکته بهداشتی:

از آنجایی که این ابزار با مخاط سطحی دهان و مجرای گوارشی ارتباط مستقیم پیدا می کند. باید مراقبت های ویژه ای صورت گیرد تا به تمیزی این وسیله لطمه ای وارد نشود. لذا هنگام استفاده از این ابزار باید از دستکش یکبار مصرف استفاده گردد.

ابسلانگ نوع چوبی آن دارای سطح مسطح بوده و دو سر آن تقریبا گرد است. معمولاً طول آن حدود ده سانتیمتر و عرض آن دو سانتیمتر است.

آبسالانگ‌های چوبی بسیار ارزان هستند و همچنین تمیزکردن آن‌ها دشوار است. به این منظور صورت یکبار مصرف مورد استفاده قرار میگیرد. جنس ان ساخته شده از چوب توس است.

کاربرد آبسلانگ چوبی :

از جمله کابردهای دیگر آبسلانگ‌های چوبی می‌توان به تست برای شکستگی فک پایین اشاره کرد.
برای تست گرفتگی عضلات، برای اعمال بی حسی در گلو نیز استفاده کرد.
از کاربرد های دیگر آبسلانگ چوبی ایجاد یک راه در گلو است که بتوان کاملا زبان را کنار زد و راه هوایی را در گلو قرار داد.

 

 

افتالموسکوپ

افتالموسکوپ یک ابزار دستی است که برای بررسی ساختار داخلی چشم، از جمله شبکیه استفاده می‌شود. افتالموسکوپ از دو کلمه ophthalm به معنی چشم و scope به معنی نمایش تشکیل شده است و در کل به معنی چشم بینی یا معاینه چشم است. اگر چه افتالموسکوپ ممکن است مشابه رتینوسکوپ در نظر گرفته شود اما کاربرد گسترده‌تری دارد و علاوه بر بررسی ساختار شبکیه، نواحی حساس به نور در پشت چشم که مسئول پردازش تصاویر هستند را نیز مورد بررسی قرار می‌دهد.
تقریبا در هر معاینه‌ای از چشم، افتالموسکوپ قادر است ساختارهای سالم در داخل چشم را شناسایی کرده و به چشم پزشک کمک می‌کند تا به راحتی علائم و نشانه‌های مربوط به بیماری های چشمی را مشاهده نماید.

 

اتوسکوپ

اتوسکوپ ابزاری است که برای بررسی مجاری گوش از آن استفاده می شود. دکتر شنوایی شناس (ادیولوژیست) پس از گرفتن شرح حال از بیمار، در اولین قدم گوش را به وسیله اتوسکوپ معاینه می کند. متخصصان و پزشکان دیگر نیز برای معاینه گوش بیماران از اتوسکوپ استفاده می کنند. این دستگاه دارای لنز برای بزرگنمایی و همچنین لامپهای نوری است. دسته اتوسکوپ متصل به منبع نور است و سر نوری آن دارای اجزای لنز، فیبر نوری، لامپ نوری کوچک، آینه طبی، بازتابنده و در بعضی موارد شیاری برای انجام پنوموسکوپی یا همان معاینه عضو با تزریق هوا است.

 

رتینوسکوپ

  • ابزاری کمکی در چشم پزشکی تخصصی است. از جمله کاربردهای می توان به کمک به تشخیص دوربینی، نزدیک بینی، آستیگماتیزم و به طور کلی سنجش نیروی انکساری چشم اشاره کرد.

دستگاه رتینوسکوپ چشم پزشکی ابزاری است قدرت مند و توانا و کار آمد در عرصه ی چشم پزشکی که در واقع یکی از تجهیزات پزشکی نیز به شمار می رود. همان طور که عرض کردیم دستگاه رتینوسکوپ مخصوص عرصه ی چشم پزشکی است و در چشم پزشکی کاربرد دارد. حتما برای شما عزیزان جالب است که بدانید نام دیگر آن شبکه بین است . ماکنیزم کار دستگاه رتینوسکوپ چشم پزشکی به این گونه است که در انجام رتینوسکوپی، پزشک معالج منبع نوری را در فاصله ی نزدیکی از بیمار قرار می دهد و پزشک از بیمار فاصله می گیرد و به وسیله آیینه ی مخصوص به چشم مراجعه کننده یا بیمار و فردی که مورد معاینه قرار می گیرد نگاه می کند. این کار باعث می شود تا پزشک معالج و معاینه کننده بتواند به راحتی نمره ی چشم بیمار را به دست بیاورد. یعنی عمل رتینوسکوپی با هدف تعیین نمره ی عینک چشم انجام میشود. اگر بخواهیم دقیق تر توضیح دهیم باید بگوییم که پزشک معاینه کننده از عدسی های متفاوتی بصورت پشت سر هم استفاده می کند و این کار را تا زمانی ادامه می دهد تا زمانی که مردمک چشم بیمار مملو از رنگ قرمز شود.

 

برای گرفتن اطلاعات بیشتر در باره ی تجهیزات بیمارستانی و قیمت آن ها می توانید به لینک زیر مراجعه کنید و از طریق تماس مشاوره بگیرید: https://pavan-teb.ir/i-6061/%D8%AA%D8%AE%D8%AA-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C

نظرات (۱)

ممنون از توضیحات خوبتون. ممنون میشم به وبلاگ من هم سر بزنید و لینک بدید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">